Úvod   Aktuality   DATA DRIVEN COMPANY nejen díky controllingu

DATA DRIVEN COMPANY nejen díky controllingu

30. 11. 2022

GIST IntelligenceControllingcontrolling ziskovosticontrolling prodejevýrobní controllingcontrolling zásobcontrolling nákupuPersonální controllingcontrolling logistikyFinanční analýzareportingReportingové mapyforecastingPower BIdatový skladbusiness intelligenceOdborný článek
David Dostál
David Dostál marketingový ředitel 

Když se řekne controlling
jako první se zpravidla vybaví finance, možná účetnictví. Přestože je samozřejmě pro tyto oblasti důležitým podpůrným nástrojem řízení, šíře záběru a přínosu controllingu je pro firmu mnohem větší. Controlling je dokonce důležitý i pro dobrý spánek a schopnost relaxovat. Nevěříte?
Kdy jindy se majitel, ředitel či manažer společnosti dokáže uvolnit, než když má svou práci po všech směrech pod kontrolou...

Data, informace, číselně vyjádřené hodnoty

nám dokážou dávat přehled pouze tehdy, jsou-li výstupy z nich logicky uspořádané s ohledem na potřebnou vypovídající schopnost. Data dnes sbírají i domácí spotřebiče, pokud s nimi ale nepracujeme a nevyhodnocujeme je v patřičném formátu a kontextu, jsou nám k ničemu. Obdobně to je s daty ve firmách. Své o tom ví v softwarové a konzultační společnosti GIST, která už přes tři dekády pomáhá firmám udělat si ve svých datech pořádek a patřičně využít jejich hodnotu.

Mezi jejich zákazníky se řadí významné firmy napříč obory, jako je Brano Group, Czechoslovak Group, Grund, Ferona, Vivantis a řada dalších, státní instituce nevyjímaje.

Business Intelligence na ERP

Na Business Intelligence nedá dopustit ani USSPA, další z dlouholetých zákazníků hradecké společnosti. Tento nástroj jí totiž umožňuje nejen analyzovat to, co bylo, ale také lépe predikovat to, co může nastat. Je to důležitý podklad pro rozhodovací procesy, plánování a řízení jako takové. Spolupráce obou společností byla nastartována již v roce 2006, ale největší rozvoj využívání systému GIST Intelligence nastal v roce 2015, kdy měla společnost USSPA za sebou řadu zásadních změn a také již naplno rozvinutý a napříč firmou využívaný informační systém SAP Business One.

„Právě komplexnost zapojení BI v české výrobní firmě USSPA je dobrým příkladem možností systému,“ říká vedoucí konzultant Jan Felsenberg, který zaštiťuje od samého začátku implementaci a následný rozvoj GIST Intelligence v USSPA.

Od ziskovosti po výrobu

Prvním cílem implementace GIST Intelligence byly oblasti financí, servisu, prodeje a jeho úzké provázání s marketingem. Přehlednější sledování poptávek a výstupů z CRM umožnilo lépe řídit celý systém prodeje. Zvládat meziroční růsty výroby o 30% v posledních letech si vyžádalo rychlý rozvoj controllingu také v této oblasti. Převážně zakázková výroba s omezenými možnostmi automatizace má svá specifika, ale díky controllingu mohou v USSPA mj. analyzovat produktivitu až v detailu montážních dělníků, ať už z pohledu odvedených časů vůči normovaným dle jednotlivých operací, nebo i z pohledu využití pracovní doby jako takové. Dalším užitečným výstupem je dopředný pohled na plánované a dostupné kapacity.

„V datech lze například vyčíst, že i malé změny, jako například kvalitnější proškolení na konkrétní operace, mohou v součtu přinést velké úspory a zlepšení,” potvrzuje Jan Kadlec, výkonný ředitel společnosti USSPA.

Zásoby

Dalším logickým krokem na cestě k „data driven společnosti“ bylo provázat výrobní controllingcontrollingem nákupu, logistikyzásob. Tyto oblasti společnost USSPA implementovala v průběhu covidového roku 2021. Získala tak možnost analyzovat vývojové trendy ve skladových zásobách, nákupních cenách a množstvích, identifikovat ležáky a hodnotit včasnost dodávek dle dodavatelů. Součástí je také krátkodobý a dlouhodobý plán stavu zásob s včasnou identifikací kritických položek, neboli položek s ohroženou zásobou, což bylo pro firmu novým pojmem, který do jejího slovníku přinesla covidová doba a s ní související bezprecedentní výpadky v dodavatelských řetězcích.

Zákaznická péče na prvním místě

„Protože obsluhujeme tisíce zákazníků po celé ČR a zajišťujeme podporu partnerům v zahraničí, je pro nás poprodejní péče a zákaznický servis klíčový,“ vysvětluje Jan Kadlec. Controlling nad servisní částí ERP je tak čistým základem. Důležitou roli sehrál GIST Intelligence v analýze servisních hlášení i ticketů. Z nich je možné analyzovat například frekvenci typizovaných servisních zásahů, životnost a odolnost vybraných komponent vířivky a předávat tak důležité podklady pro řízení kvality. BI dokáže rovněž analyzovat dostupné logy nainstalovaných vířivek, což je přínosné pro vývoj nových produktů. Další oblastí je vyhodnocování dat ze zákaznického portálu s e-shopem, díky čemuž mohou v USSPA cíleně rozvíjet poprodejní péči.

Od plánů k reportingu a zpátky k plánům

Pro správné fungování týmů je důležité sdílení informací. Na míru nastavený a automaticky generovaný reporting je třešinkou na dortu celého controllingu. Data vizualizovaná v souvislostech umožňují celému managementu se na firmu podívat i z jiného úhlu pohledu a sledovat, jak výsledky jejich oddělení ovlivní celek. Odtud je již jen krůček k plánování, které je dalším významným přínosem a přidanou hodnotou nástroje GIST Intelligence. Plány v USSPA berou mimo jiné jako něco, co jim pomáhá kalibrovat aktuální vývoj, bez kvalitních dat a jejich analýz by to ale nemělo smysl.

„Stejně tak by to nemělo smysl, kdybychom za všemi těmi čísly nevnímali jejich podstatu - lidi, činnosti a hlavně naplnění smyslu veškerého našeho snažení, kterým je spokojený zákazník,“
uzavírá Jan Kadlec.

Článek vyšel v prosinci 2022 v XXI. ročníku nezávislého časopisu Bublinky.

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.