nám dokážou dávat přehled pouze tehdy, jsou-li výstupy z nich logicky uspořádané s ohledem na potřebnou vypovídající schopnost. Data dnes sbírají i domácí spotřebiče, pokud s nimi ale nepracujeme a nevyhodnocujeme je v patřičném formátu a kontextu, jsou nám k ničemu. Obdobně to je s daty ve firmách. Své o tom ví v softwarové a konzultační společnosti GIST, která už přes tři dekády pomáhá firmám udělat si ve svých datech pořádek a patřičně využít jejich hodnotu.
Mezi jejich zákazníky se řadí významné firmy napříč obory, jako je Brano Group, Czechoslovak Group, Grund, Ferona, Vivantis a řada dalších, státní instituce nevyjímaje.
Na Business Intelligence nedá dopustit ani USSPA, další z dlouholetých zákazníků hradecké společnosti. Tento nástroj jí totiž umožňuje nejen analyzovat to, co bylo, ale také lépe predikovat to, co může nastat. Je to důležitý podklad pro rozhodovací procesy, plánování a řízení jako takové. Spolupráce obou společností byla nastartována již v roce 2006, ale největší rozvoj využívání systému GIST Intelligence nastal v roce 2015, kdy měla společnost USSPA za sebou řadu zásadních změn a také již naplno rozvinutý a napříč firmou využívaný informační systém SAP Business One.
„Právě komplexnost zapojení BI v české výrobní firmě USSPA je dobrým příkladem možností systému,“ říká vedoucí konzultant Jan Felsenberg, který zaštiťuje od samého začátku implementaci a následný rozvoj GIST Intelligence v USSPA.
Prvním cílem implementace GIST Intelligence byly oblasti financí, servisu, prodeje a jeho úzké provázání s marketingem. Přehlednější sledování poptávek a výstupů z CRM umožnilo lépe řídit celý systém prodeje. Zvládat meziroční růsty výroby o 30% v posledních letech si vyžádalo rychlý rozvoj controllingu také v této oblasti. Převážně zakázková výroba s omezenými možnostmi automatizace má svá specifika, ale díky controllingu mohou v USSPA mj. analyzovat produktivitu až v detailu montážních dělníků, ať už z pohledu odvedených časů vůči normovaným dle jednotlivých operací, nebo i z pohledu využití pracovní doby jako takové. Dalším užitečným výstupem je dopředný pohled na plánované a dostupné kapacity.
„V datech lze například vyčíst, že i malé změny, jako například kvalitnější proškolení na konkrétní operace, mohou v součtu přinést velké úspory a zlepšení,” potvrzuje Jan Kadlec, výkonný ředitel společnosti USSPA.
Dalším logickým krokem na cestě k „data driven společnosti“ bylo provázat výrobní controlling s controllingem nákupu, logistiky a zásob. Tyto oblasti společnost USSPA implementovala v průběhu covidového roku 2021. Získala tak možnost analyzovat vývojové trendy ve skladových zásobách, nákupních cenách a množstvích, identifikovat ležáky a hodnotit včasnost dodávek dle dodavatelů. Součástí je také krátkodobý a dlouhodobý plán stavu zásob s včasnou identifikací kritických položek, neboli položek s ohroženou zásobou, což bylo pro firmu novým pojmem, který do jejího slovníku přinesla covidová doba a s ní související bezprecedentní výpadky v dodavatelských řetězcích.
„Protože obsluhujeme tisíce zákazníků po celé ČR a zajišťujeme podporu partnerům v zahraničí, je pro nás poprodejní péče a zákaznický servis klíčový,“ vysvětluje Jan Kadlec. Controlling nad servisní částí ERP je tak čistým základem. Důležitou roli sehrál GIST Intelligence v analýze servisních hlášení i ticketů. Z nich je možné analyzovat například frekvenci typizovaných servisních zásahů, životnost a odolnost vybraných komponent vířivky a předávat tak důležité podklady pro řízení kvality. BI dokáže rovněž analyzovat dostupné logy nainstalovaných vířivek, což je přínosné pro vývoj nových produktů. Další oblastí je vyhodnocování dat ze zákaznického portálu s e-shopem, díky čemuž mohou v USSPA cíleně rozvíjet poprodejní péči.
Pro správné fungování týmů je důležité sdílení informací. Na míru nastavený a automaticky generovaný reporting je třešinkou na dortu celého controllingu. Data vizualizovaná v souvislostech umožňují celému managementu se na firmu podívat i z jiného úhlu pohledu a sledovat, jak výsledky jejich oddělení ovlivní celek. Odtud je již jen krůček k plánování, které je dalším významným přínosem a přidanou hodnotou nástroje GIST Intelligence. Plány v USSPA berou mimo jiné jako něco, co jim pomáhá kalibrovat aktuální vývoj, bez kvalitních dat a jejich analýz by to ale nemělo smysl.
„Stejně tak by to nemělo smysl, kdybychom za všemi těmi čísly nevnímali jejich podstatu - lidi, činnosti a hlavně naplnění smyslu veškerého našeho snažení, kterým je spokojený zákazník,“
uzavírá Jan Kadlec.