Obchodní ředitel hodnotí výkonnost týmu, rentabilitu zákazníků a produktů. Výrobní ředitel hlídá efektivitu vytížení zdrojů a správnost kalkulací. Ředitel nákupu a logistiky sleduje zajištění materiálem a kvalitu dodavatelů. Finanční ředitel zajišťuje financování a analyzuje hospodářský výsledek.
Pokud kdokoli z nich učiní špatné rozhodnutí, projeví se to na výsledku celé společnosti.
Ale mají k rozhodování správné informace? A mají je včas?
Výrobní společnosti si dnes jasně uvědomují, že řízení na základě pravdivých a snadno dostupných informací vede k lepším výsledkům než řízení pouze dle intuice. Každá společnost, která již umí reportovat „jak si aktuálně stojí“, se nutně dostane k otázce typu: „Co můžeme udělat pro to, aby se náš výkon ještě zlepšil?“.
Pro získání komplexních odpovědí pro podporu rozhodování celého managementu výrobní společnosti je třeba umět vytěžit a zpracovat velký objem dat z mnoha oblastí, propojit je a nalézt mezi nimi souvislosti. Zároveň je nutné jim rozumět a umět je interpretovat.
My z GISTu dodáváme Business Intelligence nástroje, ale zároveň nám vždy záleželo na tom, abychom perfektně rozuměli účelu jejich využívání. Proto umíme našim zákazníkům poradit s metodikou controllingu a naše řešení obsahují všechny relevantní oblasti důležité pro řízení společnosti.
• efektivita využití kapacit, příčiny prostojů
• nekvalitní výroba a reklamace
• plánování objemů a nákladů výroby
• kalkulace produktů a polotovarů
• odchylky norem spotřeby
• komplexní hodnocení dodavatelů,
• objemy, ceny, bonusy, skonta,
• plánování nákupu a predikce potřeb
• ABC, XYZ, ležáky, limity a anomálie,
• náklady logistických služeb
• ziskovost a rentabilita produktů
• hodnocení odběratelů a obchodníků
• odchylky cen, množství, sortimentu
• slevy, bonusy, skonta
• plánování a forecasting prodeje
• manažerská výsledovka
• náklady středisek s zakázek
• kalkulace režií a vnitropodnik
• plánování nákladů a výnosů
• skladba majetku, investice
• potřeba a cena kapitálu
• pohledávky a závazky, platební kalendář
• KPI a finanční ukazatele
• finanční plánování
• osobní náklady a jejich plánování
• struktura a kvalifikace personálu
• využívání pracovního fondu
• motivační a bonusový systém
Zvláště ve výrobní společnosti má na celkový výsledek hospodaření vliv obrovské množství faktorů. Vyznat se ve všech souvislostech a prezentovat odděleně vliv každého podstatného faktoru na výsledek není snadné. Ale je to možné a u našich zákazníků se to daří.
Kromě toho, že ucelené controllingové Business Intelligence řešení musí obsahovat všechny podstatné oblasti, musí také postihnout všechny potřebné procesy. Nejedná se pouze o reporting.
Reporty je třeba provázaně uspořádat do dashboardů, hodnotících procesů či reportingových map. Je třeba je umístit na portál, vhodně distribuovat, aktivně upozorňovat na výjimky a odchylky v nich obsažené apod.
Současně je nutné podpořit pohled dopředu – plánování, forecastování, modelování. A plánování není pouze o vstupu dat, ale především o vzájemné provázanosti dílčích plánů prodeje, výroby, nákupu, personálu a jejich promítnutí do celkového finančního plánu.
Pak teprve mohou být manažeři v klidu, že mají všechno pod kontrolou ve svém dashboardu.
Celý článek vyšel v časopise IT Systems.