Dobře nastavený podnikový controlling vám ukáže příležitosti a odhalí hrozby.
Zprůhlední váš business a pomůže vám snadněji plánovat a forecastovat.
Controlling prodeje slouží k plánování a hodnocení prodejů. Spojuje informace z faktur se skladovou cenou, odběratelskými bonusy, souvisejícími náklady a skutečně adresnými režiemi. Je možné hodnotit úspěšnost prodejních akcí i výkonnost obchodních zástupců. Analyzovat je možné denní prodeje, případně objednávky.
Analyzujte skutečné prodeje v denním detailu. Analyzovat můžete dle produktů, odběratelů, měny, případně dle poboček, prodejen, výdejních míst, obchodních zástupců atd. K produktům lze dotahovat skladovou cenu, případně její rozpad, a analyzovat tak hrubou marži. Je možné sledovat jak vývoj v čase, tak i porovnání se stejným obdobím minulého roku.
Cílem analýzy denních prodejů může být i získání informace o úspěšnosti marketingové a prodejní aktivity na zvýšení prodeje v daných dnech.
Z dat potvrzených objednávek získáte informaci o očekávaných objemech prodejů. Tuto informaci využijete pro porovnání s plánem a dříve tak identifikujete pravděpodobné odchylky plánu. Analýzu objednávek můžete také využít k včasnému hodnocení výkonnosti obchodníků.
Již v průběhu aktuálního měsíce můžete denně porovnávat nejen vývoj prodejů v daném měsíci např. se stejným měsícem uplynulého roku, ale také s měsíčním plánem. Je-li plán stanoven až na jednotlivé dny, můžete analyzovat i denní odchylky. Řešení vám umožní okamžitě reagovat na vývoj prodejů v aktuálním měsíci.
Můžete stanovit obchodní cíle v souladu s celofiremními cíli a strategií obchodu. Obchodní cíle lze modelovat na libovolné agregované úrovni skupin odběratelů, skupin produktů, distribučních kanálů, měn. Modelovány mohou být objemy tržeb, procenta slev, marží či markupu, kurzy měn, nárůst či pokles průměrných prodejních cen apod.
Controlling prodeje vám umožní snadno vytvářet více verzí s rozdílnými parametry a srovnávat je mezi sebou.
Stanovené obchodní cíle je možné zpřesnit do plánu prodeje v jednotlivých segmentech, po obchodních zástupcích, odběratelích, produktech. Hodnoty jsou plánovány zpravidla v měsíčním detailu, ale je možné plánovat jak na úrovni kvartální či roční, tak i týdenní či denní.
Pro včasnou představu o výsledku společnosti na konci roku je vhodné tvořit forecasty, neboli výhledy, očekávané skutečnosti. Controlling prodeje vám umožní tvorbu forecastů jako kombinaci dat již uplynulé skutečnosti a dat dříve vytvořeného plánu období následujících. V rámci tvorby forecastu dochází k aktualizaci hodnot plánu následujících období dle aktuálního trendu.
Díky analýze odchylek forecastu s ročním plánem můžete přijímat potřebná opatření již v průběhu roku.